
De alternatieven voor de (vervuilende) truck of bestelauto in de binnenstad komen langzamerhand op de markt. Elektrische versies van diezelfde truck of bestelauto natuurlijk, maar de cargobike en het lichte elektrische vrachtvoertuig (LEVV) zijn in opkomst. Zo’n LEVV testen we nu, in de Carver Cargo.
De Carver lijkt in niets op een normale bestelauto. Hij is smal, nog geen meter breed, en heeft drie wielen, vooraan eentje en achter twee. Het concept van de Carver bestaat al sinds 2003, toen nog met een verbrandingsmotor. Sinds 2018 is er een elektrische Carver, puur en alleen voor de stad. Dat is een personenversie, goed om twee personen in te vervoeren. In 2020 kwam de Carver Cargo erbij. Goed voor één persoon en een fikse laadbak.

















Kantelen
De Carver is een uniek voertuig. Hij beschikt over Dynamic Vehicle Control (DVC). Dat is een innovatief kantelsysteem waarbij de kantelhoek van het voertuig direct wordt gekoppeld aan het rijgedrag van de bestuurder. In de praktijk komt het er op neer dat wanneer de bestuurder naar links of rechts stuurt, het gedeelte met de achterwielen stabiel blijft maar de carrosserie met de bestuurder plat gaat als een motorfiets, met maximaal 40 graden. Voor de bestuurder is dat idee even wennen, maar in de praktijk went het snel. Door de G-krachten blijf je mooi op je plek. De achterwielen blijven altijd op de grond en de laadbak en lading blijven daardoor te allen tijde stabiel.
Overal parkeren
De Carver is dus smal. Om precies te zijn: 98 cm, gemeten over de beide achterwielen. De Carver is 289 cm lang en in Cargo-uitvoering 149 cm hoog. Prima dus voor in de stad. Ons testvoertuig was uitgevoerd als brommobiel, met een maximumsnelheid van 45 km/h, al tikten we in de praktijk wel eens de 49 km/h aan. Onze uitvoering was ook nog eens de Limited, als invalidenvoertuig. Dat betekent dat we met de Carver Cargo overal mochten rijden, behalve op de snelweg natuurlijk. Voor de veiligheid gedroegen we ons als brommer, zodat we soms kozen voor het fietspad en waar mogelijk ons tussen de auto’s begaven. Het is wel goed om je plek te weten tussen de (vracht)auto’s, want de kunstof carrosserie geeft je niet heel veel bescherming bij een aanrijding. Groot voordeel van de Limited-uitvoering: je mag werkelijk overal parkeren waar je wilt!
Display
Instappen in de Carver kan via twee deuren, aan beide kanten. In de goed zittende stoel worden we omringd door veel glas en hebben we een prima zicht rondom. Voor ons een gewoon autostuur, een minimalistisch display en een gas- en rempedaal. De Carver heeft een automatische transmissie. De Carver Cargo heeft rond het stuur aardig wat opbergvakjes. Achter de verstelbare stoel vinden we ook nog een groot opbergvak. Er is (optie) een houder voor onze telefoon, die dienst doet als navigatiesysteem. Al rijdend vinden we de Carver aardig comfortabel voor een klein stadsvoertuig. Groot voordeel: op onze 45 km/h versie mag je rijden met een AM-rijbewijs. Verbeterpuntje: de kwaliteit van de veiligheidsgordel, die snel gedraaid zit en dan niet comfortabel is.
Spiegels
Als bestuurder hebben we in de cabine voldoende ruimte. We moeten wel wennen aan de kleine spiegels. Voor een klein voertuig als dit in principe voldoende, maar heel wat anders de spiegels op een auto. De dode hoek achter de Carver is groot. Een camera zou een optie kunnen zijn. De laadruimte van de Carver Cargo is toegankelijk via een afsluitbaar roldeurtje, is 500 liter groot en heeft een volume van 0,61 m3. Het laadvermogen is afhankelijk van het gewicht van de chauffeur. De Carver weegt zelf 330 kg en mag maximaal 500 kg wegen. Met een lichte chauffeur van 70 kg mag je dan nog 100 kg aan lading meenemen. Dan moet je echt wel zwaar spul in het kleine boxje laden, wil je daar aan komen.
Opladen
De Carver Cargo heeft twee elektromotoren van elk 2 kW en een LFP-accu van 5,4 kWh. Daarmee moet je in de praktijk 100 km ver kunnen komen. Voor onze verbruikstest laden we 51 kg aan planten en potgrond achterin. In ruim 57 km reden we een gemiddeld verbruik van 5,5 kWh/100 km. Daarmee komt de actieradius dus net iets onder de 100 km uit, maar de overall prestatie is netjes. Opladen van 41 procent naar een volle accu deden wij, gewoon via de 230V-aansluiting, in drie uur.
Voor een distributievoertuig in de stad presteert de Carver Cargo prima. Hij is wendbaar, mag overal komen en kan een uitkomst zijn voor een kleine vervoerder of een ondernemer. Voor thuisbezorging van kleine hoeveelheden goederen (retail, horeca) is hij zeer goed geschikt. Voor de prijs van net geen 9.990 euro is het een goede optie. Wie geen 45 km/h maar 80 km/h wil rijden, moet een B-rijbewijs en minimaal 12.490 euro meebrengen.
SPECIFICATIES & METINGEN
Merk | Carver |
Type | Cargo Base Limited |
Motor | 2 elektromotoren |
Transmissie | traploze automaat |
Accupakket (kWh) | LFP, 5,4 |
Vermogen (kW) | 4 (2×2) |
Koppel (Nm) | 2 x 100 |
Afmetingen uitwendig lxbxh (cm) | 289 x 98 x 149 |
Wielbasis (cm) | 230 |
Laadruimte lxbxh (cm) | 86 x 86 x 82 |
Tilhoogte (cm) | 82 |
Eigen gewicht – leeg (kg) | 330 |
Nuttig laadvermogen (kg) | ca. 100 |
Max. aanhangergewicht (kg) | 0 |
Geluidsniveau bij 20 km/u (dBA) | 71,5 |
Geluidsniveau bij 45 km/u (dBA) | 72,0 |
Acceleratie 0-20 km/h (sec) | 3,37 |
Acceleratie 20-45 km/h (sec) | 8,21 |
Stroomverbruik (kWh/100 km, onbeladen) | 5,5 |
Actieradius | 100 |
CO2-uitstoot WLTP (gr/km) 0 | 0 |
Prijs vanaf (€) | 9.990 |
Prijs zoals getest (€) | 10.484 |
