Bestelautotests

Test RAM 1500 Rebel

1

Lang waren de Amerikaanse pick-ups van RAM (voorheen Dodge) in ons enkel te krijgen via grijze import. Nu zijn er officiële dealers in Nederland aangesteld. Bestelauto kon in de splinternieuwe RAM 1500 Rebel rijden en voelde zich de koning te rijk.

Negen dealers heeft de Europese importeur KW Auto in Nederland aangesteld. Het moet het verkoop- en aftersaleskanaal van RAM een kwaliteitsimpuls geven en meer in lijn brengen met de ideeën van moederbedrijf FCA. Bij een van die dealers, Dusa in Amsterdam, halen we ons testmodel op. Het is een RAM 1500 Crew Cab  in de speciale Rebel-uitvoering èn voorzien van een LPG-installatie.

All terrain

Spierwit is onze RAM, en dat is heel wat anders dan de voornamelijk zwarte exemplaren die je in Nederland ziet rijden. Het doet niets af aan de imposante verschijning van de pick-up. De auto is gróót! Majestueus zelfs, met bijna zes meter lengte en (over de spiegels gemeten) 2,5 meter breedte. Met 1,97 meter hoogte past de RAM 1500 net in parkeergarages, maar dat hebben we maar niet uitgeprobeerd. In de Rebel-uitvoering ziet de RAM er nog net iets stoerder uit. Hij is meer dan de andere 1500-versies gemaakt voor het terrein, met 18 inch all terrain banden, meer bodemvrijheid (222 mm) , gepoedercoate stalen bumpers en geïntegreerde tow hooks in de skidplate. Zowel voor als achter heeft de Rebel LED-verlichting, waarmee hij zich fraai onderscheidt van oudere versies. Op de (met een rollcover) afgesloten laadbak van onze RAM staat een fraai matzwarte sportsbar van GoRhino. Langs de onderzijde van de carrosserie loopt een handige treeplank. 

Rebel

Ook in het interieur is er veel ‘Rebels’ waar te nemen. Op de verwarmbare leren stoelen, het met leer beklede dashboard en in het instrumentendisplay is het ‘Rebel’ logo terug te vinden. Ook de metallic-rode kleuraccenten horen bij het Rebel 12 Pack. Blikvanger in het dashboad is het UConnect multimediasysteem met 12 inch touchscreen display. De stoelen zijn groot maar zitten goed, de middenarmsteun is onderdeel van een console met veel, heel veel opbergruimte. Een A4-schrijfmap verdwijnt er probleemloos in. Boven ons schijnt de zon door een (deels te openen) panoramadak. Vanaf de achterbank is het stil, want daar hebben passagiers ruimte als in een limousine. Oplaadmogelijkheden voor smartphone of zelfs laptop zijn er volop.

Sturen

Dè plek om te zijn in de RAM 1500 is echter achter het stuur. Dit is een auto om te rijden, want dat is bovenmatig leuk. Dat komt door het door de luchtvering uitermate comfortabele weggedrag, maar voornamelijk door de motor. Dat is de beroemde 5,7 liter HEMI V8 motor. Die maakt van de RAM een beest van een auto, als je wilt. 395 pk staan er tot beschikking, en 556 Nm aan koppel. Power en trekkracht is er dus nooit te weinig. Dat konden we merken met accelereren, als de motor fantastisch brult en we met 5,5 seconden op 80 km/h zaten. Inhalen gaat net zo rapido. Te hard rijden met de RAM is dan ook een groot gevaar. Een groot voordeel van zo veel vermogen is dat het trekkend vermogen van de RAM even groot is als zijn totaalgewicht: 3500 kg. Zelf weegt de RAM 1500 2600 kg, waardoor er in de laadbak nog altijd 900 kg geladen kan worden. De laadbak is overigens groot genoeg om het Nederlandse fiscale blok te herbergen. Dat betekent dat een RAM met Crew Cab (dubbele cabine) zonder aanpassingen op grijs kenteken verkrijgbaar is. Eén concessie is er wel: het ruitje aan de achterzijde van de cabine is vergrendeld, want een tussenschot moet volgens de Belastingdienst één geheel vormen.

LPG

We hadden in de testweek veel bekijks met de stoere RAM 1500 Rebel, zeker als we de motor even lieten aanslaan. Veelgehoorde vraag: dat verbruikt zeker wel veel benzine? Dat klopt, met een gemiddeld verbruik van 15,0 liter op 100 km mag je elke 650 km naar de pomp om daar 98 iiter benzine te tanken. Kosten gemiddeld: 172 euro. Voor 2750 euro krijg je bij de RAM 1500 Rebel een 100 liter grote LPG-tank van Prins, ingebouwd en gehomologeerd  door KW Auto. LPG is met een literprijs van 72 eurocent vele malen goedkoper. Voor 72 euro zit de LPG-tank vol. De meerprijs van de tank is dan snel terugverdiend. Het verbruik tussen LPG en benzine ontloopt elkaar niet veel: op LPG reden wij 1 liter op 15,15 km, op benzine een fractie zuiniger. Overigens kunnen beide brandstoffen naar keuze worden gebruikt in de RAM.

De RAM 1500 Rebel is, dat zeiden we al eerder, groot. Een parkeerplek vinden in een woonwijk is soms een opgave. Het gevoel van ‘groot’ verdween pas echt toen we de Rebel van het asfalt afstuurden, het bospad op. In open terrein bewijst de RAM 1500 zich als heerlijke offroad-auto. Met de luchtvering is voldoende bodemvrijheid te creëren, de 8-trapsautomaat bedient de V8 voortreffelijk. 4WD in alle vormen, inclusief elektronisch sperdifferentieel, is makkelijk in te stellen op dezelfde unit als waar we de automaat mee bedienen. Pas in het terrein bevonden we de RAM als echt functioneel. Dáár is hij echt op zijn plek. Op alle andere plekken brengt hij veel plezier, in het terrein is hij pas echt beestachtig goed. Voor deze auto betaal je 56.999 euro, maar daarvoor krijg je heel veel auto, èn heel veel lol en bewondering.

Specificaties en metingen

MerkRAM
Type1500 Rebel
Motor5.7 l HEMI V8
Inhoud (cc)5654
Vermogen (pk)395
Koppel (Nm/toeren)556/3950
Afmetingen uitwendig (lxbxh -cm)592 x 208 x 197
Wielbasis (cm)367
Laadruimte (lxbxh -cm) 171 x 176 x 158
Tilhoogte (cm)87
Eigen gewicht (leeg, kg)2600
Nuttig laadvermogen (kg)900
Max. aanhangergewicht (kg)3500
Geluidsniveau bij 80 km/h (dBA)59,7
Geluidsniveau bij 130 km/h (dBA) 68,5
Acceleratie 0-80 km/h (sec)5,5
Acceleratie 80-130 km/h (sec) 7,0
Brandstofverbruik LPG (1 l/km)6,6
CO2-uitstoot (gr/km)332
Prijs zoals getest ( €) 56.999

1 reactie op “Test RAM 1500 Rebel

  1. Alessandro Adom schreef:

    Waar zijn deze mooie wegen ?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.