Toyota introduceert deze maand bij de dealers de nieuwe Proace. Nou ja, nieuw? Wel voor Toyota, niet voor Europa, want in feite komt deze auto uit dezelfde fabriek als de Peugeot Expert en de Citroën Jumpy. Volgens de importeur zijn enkele zaken specifiek voor deze Proace, maar na enkele dagen sturen kunnen we concluderen dat er vooral Franse genen in deze Toyota zitten.
Aan de buitenzijde valt alleen aan de logo’s en de iets andere grill te zien dat het om een Toyota gaat. Is dat verkeerd? Nee, want het concept van deze bestelauto is prima, maar wel wat gedateerd. Toyota ziet de samenwerking dan ook vooral als opmaat naar een nieuwe bestelauto. Het Japanse merk werkt immers al langer samen met de PSA groep op het gebied van compacte stadsauto’s (C1, 107 en Aygo) en is daarmee redelijk succesvol. De Proace onderscheidt zich van de Expert en de Jumpy door standaard te komen met een laadvermogen van 1.200 kg in plaats van 1.000 kg. Ook beschikt de Toyota standaard over VSC (Vehicle Stability Control) en dagrijverlichting.
We hadden gehoopt op iets stevigere, op Japanse leest geschoeide stoelen, maar deze komen uit het hetzelfde magazijn als de Franse merken. Ze zijn aan de zachte kant, maar wel op diverse manieren te verstellen. De passagiersstoel is niet volledig vlak te klappen. Ook de handrem zit op een onhandige plaats aan de linkerzijde van de bestuurdersstoel. Verder zit er veel opbergruimte in het interieur. In de deuren, het dashboard en boven het hoofd kunnen bestuurder en passagier veel spullen kwijt. Ook past tussen beide stoelen een forse tas. De laadruimte is netjes afgewerkt, heeft een laadvolume van 5 kubieke meter, 8 sjorogen en een 12V-aansluiting.
Snel maar rumoerig
Met de 2.0 dieselmotor en een vermogen van 128 pk is de Proace een snelle bestelauto. Snel overschakelen is ons advies, want de dieselmotor is goed hoorbaar in het interieur. Onze decibelmeter sloeg net zover uit als een vergelijkbare Peugeot Expert die we in het voorjaar reden. De concurrentie bouwt tegenwoordig stillere auto’s. Ondanks het hoge vermogen blijft het verbruik van deze Proace binnen de perken. Wij kwamen gemiddeld uit op 1 liter op 13,2 km en dat is heel netjes.
Deze Aspiration versie heeft een redelijk complete uitrusting; cruise control, radiobediening bij het stuur, handbediende airconditioning, regensensor, automatisch inschakelbare verlichting, Bluetooth handsfree bellen en Bluetooth music streaming maken hier deel van uit. De testauto was verder optioneel voorzien van fraaie lichtmetalen velgen en een portable navigatiesysteem TomTom Go 1005 met een 5” scherm. Met een prijs van € 20.360,- (excl. BTW/BPM) is de 2.0 D 128 Aspiration een marktconforme aanbieding, waarbij Toyota 3 jaar fabrieksgarantie geeft. Al met al kunnen we concluderen dat de nieuwe Proace niet echt nieuw is, maar meer een voorbereiding op een verdere samenwerking met de PSA groep. We zien daarom nu al uit naar de nieuwe bestelauto die daaruit voortvloeit.





