Nieuws

De gangbare gedachte is dat alleen vrachtauto’s  een tachograaf hoeven te hebben. Het geldt echter ook voor bestelauto’s met aanhanger . De Europese wet- en regelgeving is duidelijk, alleen de nationale toepassing ervan binnen de lidstaten varieert. Kun je daar geen vrijstelling voor krijgen? Dat kan. Marjolein Maas van Evofenedex legt het uit.

Marjolein Maas, Evofenedex

Marjolein Maas trapt direct af door aan te geven dat hoge boetes tot wel 4400 euro voorkomen kunnen worden door te weten of je wel of niet tachograafplichtig bent. Als ledenadviseur bij Evofenedex beheert Marjolein Maas het dossier op het terrein van tachograafgebruik en vrijstellingen en fungeert als vraagbaak voor de ondernemer en lobbyist bij overheidsinstanties.

Verplicht

Zware vrachtauto’s,  bussen en lichte bedrijfsvoertuigen in het eigen en beroepsgoederenvervoer  moeten een tachograaf hebben. Dit apparaat registreert de rij- en rusttijden, de snelheid en de afgelegde afstand van een voertuig. Maas licht toe: “Bij alle voertuigen  of voertuigcombinaties boven de 3500 kilo  totaalgewicht is een tachograaf verplicht, dus ook voor een bestelauto met aanhangwagen. De totale aanschaf van een tachograaf is ongeveer 2000 euro, inclusief registratie en uitleessoftware. Deze kosten kunnen aardig in de papieren lopen wanneer er meer chauffeurs werkzaam zijn. Ook moet je de procedures volgen en de administratie op orde hebben qua registratie en bewaarplicht.”

Vrijstelling

Ondernemers kunnen gebruikmaken van een vrijstelling die bepaalt dat binnen Europa de tachograaf niet gebruikt hoeft te worden. Er moet dan aan vier voorwaarden worden voldaan:

  • het totaal gewicht van het voertuig of de voertuigcombinatie is minder dan 7500 kg;
  • de bestuurder rijdt niet meer dan 12 uur per week met deze combinatie;
  • de bestuurder gaat aan het werk met de materialen of machines die hij meeneemt;
  • het voertuig blijft binnen een straal van 100 kilometer van de vestigingsplaats van het bedrijf. Deze vrijstelling is bijvoorbeeld geschikt voor ondernemers in de bouw. Daarnaast zijn er nationale vrijstellingen mogelijk voor onder andere land- en tuinbouwbedrijven, hoveniers, marktkoopwagens enz.

Maas: “Of je in aanmerking komt voor de vrijstelling is online te checken op de website van www.evofenedex.nl”. De beoordeling is gratis voor iedereen, voor de leden doen zij nog een stapje extra en bieden een schriftelijke bevestiging aan met verwijzing naar de juiste wetgeving. Dit kan als hulpmiddel dienen bij een controle onderweg. “De verantwoordelijkheid ligt uiteindelijk bij de gebruiker. Toch kan het samen met eventueel een werk- of opdrachtbon alle twijfel wegnemen. Als de inspecteur nadere toelichting wil kunnen ze ook met ons contact opnemen.”

Buitenland

Met de open grenzen is het buitenland dichterbij gekomen. Wanneer het gaat om internationale handhaving lijkt het verder weg dan ooit. “Binnen de Europese Unie hanteert men verschillende meetmethodes en grote onderlinge verschillen in boetes. Je kunt zelfs bekeurd worden in het buitenland, terwijl de overtreding in Nederland heeft plaatsgevonden. Het maakt de materie zeer complex.” Wanneer het kwaad is geschied, biedt Evofenedex haar leden juridisch advies en helpt bij het indienen van bezwaarschriften bij boete-oplegging  en kan in geval van een vrijstelling de boete succesvol teruggedraaid worden.

Binnen de Europese wetgeving heeft Duitsland een uitzonderingspositie. “Naast de gangbare tachograafregels, hebben onze oosterburen een rit registratie in de gewichtsklasse 2800-3500 kilo. Denk dus hieraan wanneer je de Duitse grens passeert. Duitsland hanteert grotendeels dezelfde nationale vrijstellingen als Nederland, ook voor buitenlandse voertuigen. België daarentegen niet.”

Ontwikkelingen

“Op het gebied van tachografen zijn twee ontwikkelingen te noemen”, zegt Marjolein Maas. “Vanuit de overheid is geopperd om alle bestelauto’s te gaan voorzien van tachografen. Wij zijn er op tegen om alle branches op een hoop te gooien. We wijzen bij de overheid op het wezenlijke onderscheid van de bestelwagen van een koeriersbedrijf die pakjes rondbrengt en die van een installatiebedrijf met het vervoeren van mensen en materieel naar de werklocatie.” Ten tweede zal in 2019 de slimme tachograaf verplicht worden. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) kan daarmee de gegevens op afstand uitlezen. Het doel is om tijdwinst te behalen en efficiënt de rij- en rusttijden controleren.”

Vergrootglas

“Er is geen sector in Nederland die zo onder een vergrootglas ligt als die van de tachograaf-gebruiker. Als ondernemersorganisatie staat Evofenedex haar leden bij met raad en daad. Soms achteraf, maar liever nog voordat de aanhanger aan de bestelauto wordt gekoppeld. Tenslotte is voorkomen beter dan genezen”, aldus Marjolein Maas.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.