Nieuws

EXCLUSIEF: rijden met de Ford Transit Custom PHEV

De Ford Transit Custom PHEV – een plug-in hybride bestelauto dus, wordt al een tijdje door Ford getest in Londen en tegenwoordig ook Valencia. Volgend jaar, in 2019, komt de Transit Custom PHEV op de markt. Nu al kon Bestelauto er een eerste rit mee rijden, op de Ford testbaan in Lommel.

Bedrijven willen tegenwoordig graag een elektrische bestelauto, vertelt Ian Porter, chief program engineer van de Transit Custom. “Het bewustzijn rondom elektrificatie groeit, maar er zijn wel een paar struikelblokken voor consumenten. De beperkte actieradius, hoge aanschafkosten, soms beperkte laadinfrastructuur, bij elkaar een hoge drempel. Bovendien moet een voertuig passen bij je werk. Daarom heeft Ford gekozen voor een plug-in hybride elektrisch voertuig (PHEV). Daarmee overwin je de bezwaren en bedrijven kunnen toch emissie-vrij rijden in de stad.”

De Ford Transit Custom PHEV heeft twee motoren: een 1.0 EcoBoost benzinemotor en een 50 kW elektromotor. Die is gekoppeld aan een 14 kWh lithium-ion accupakket. Volelektrisch kan er 50 km worden afgelegd, in totaal bedraagt de actieradius 500 km. Met 240v en 10A kost opladen ongeveer 5 uur, wie een snellader heeft met 16A of 32A kan in drie uur klaar zijn met laden. De laadruimte van de Transit Custom PHEV blijft in zijn geheel beschikbaar, het laadvermogen ligt rond de 1000 kg. Porter benadrukt overigens dat Ford uiteindelijk wel naar volektrische auto’s toewerkt. “Momenteel is alleen de Streetscooter Work XL een volelektrische Ford, maar in 2022 wil Ford 40 elektrische of hybride voertuigen in zijn range hebben.”

Rijden dan maar. Als we de Transit Custom PHEV in elektrische modus zien rijden, horen we een laag zoemgeluid, dat voetgangers attendeert op het geruisloze voertuig. Slim, doen andere merken ook. Het wegrijden gaat uiterst makkelijk, elektrisch zelfs, maar al snel komen we erachter dat we de mate van elektrisch kunnen sturen. Er zijn drie EV modes. Met EV Auto bepaalt de auto zelf waar en wanneer de elektromotor gaat draaien. Bij EV Now kan de bestuurder ervoor kiezen om louter elektrisch te rijden, bijvoorbeeld in een milieuzone. De derde modus is EV Later, waarbij de bestuurder doelbewust kiest om de benzinemotor te gebruiken en zo energie in de accu te sparen voor later. De Transit Custom PHEV rijdt prima en heeft de beschikking over een automatische transimissie.

Het afgelopen jaar zijn al twintig Transits Custom PHEV uitgebreid getest door ervaren bestelautogebruikers. Zij zijn stuk voor stuk vol lof over het voertuig. Er is in totaal 53.000 km afgelegd en maar liefst 19.000 km daarvan werden volelektrisch en dus emissievrij afgelegd. Volgend jaar komt de Transit Custom PHEV op de Europese markt. Over prijzen, erg interessant, is vooralsnog niets bekend.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.