
De Toyota Hilux is de International Pick Up 2022/2023. De officiële award werd in november al feestelijk uitgereikt op de vakbeurs Solutrans, afgelopen week werd dat met de replica-award nog eens dunnetjes overgedaan in Raamsdonksveer, bij Toyota-importeur Louwman & Parqui.
Bestelauto-hoofdredacteur en Nederlands jurylid voor de International Pick Up Award Arjan Velthoven overhandigde daar de award aan Edward Dijkhuizen, manager Toyota Professional. “Ik ben met heel Louwman & Parqui blij met de erkenning voor de Hilux die spreekt uit deze award. Het zegt veel over de Hilux dat die door zo’n breed netwerk van journalisten in Europa de hoogste prijs krijgt.”

“Samen met de 24 meest vooraanstaande bedrijfswagenmedia van Europa heeft Bestelauto de Hilux uitgebreid getest in Kroatië en dan leer je de auto wel waarderen”, vertelt Arjan Velthoven. De hoofdredacteur van Bestelauto is met name te spreken over de terreinkwaliteiten van de Hilux. “Zelfs in het ruigste terrein staat de auto zijn mannetje. Het is echt een terreintijger.” De competitie was sterk, maar de Hilux overtuigde met de nieuwe aandrijflijn en het verder verbeterde interieur.
Nederland is traditioneel geen echte pick-upmarkt. In 2021 werden er een kleine 2300 afgezet. 450 daarvan waren Toyota’s Hilux. “Een marktaandeel van zo’n twintig procent”, aldus Dijkhuizen. “En dat is wel een aandeel om trots op te zijn. Nee, Nederland is geen echt pick-up land, maar de Hilux heeft er wel de harten van kleine ondernemers veroverd, loon- en boerenbedrijven bijvoorbeeld, die voor hun werk toch echt buiten de gebaande paden moeten zijn.” Dijkhuizen weet nog niet of in 2022 Toyota hetzelfde aantal Hiluxen weg kan zetten in Nederland. “Ik hoop weer 450 stuks, of meer, maar we hebben momenteel ook te maken met langere levertijden.”

De hele Toyota-organisatie is trots op het winnen van de International Pick Up Award, en dat zullen we ook bij dealers terug gaan zien. Dijkhuizen: “We gaan natuurlijk campagne voeren voor deze vernieuwde Hilux, met zijn 2.8 D4-D dieselmotor, maar ook voor de nieuwe GR Sport-versie van de Hilux. De IPUA-titel gaat zeker onderdeel uitmaken van die campagne, en we zullen ‘m ook gebruiken in het contact naar klanten. Een prestigieuze titel als deze helpt je om je imago te verstevigen en ja, het is ook een leadgenerator die je kunt gebruiken in de showroom.”
De 2.8 D4-D motor staat zijn mannetje zelfs in het ruigste terrein, zo kon de IPUA-jury zelf ondervinden in Kroatië. Toch knaagt de vraag wanneer Toyota, een hybride of zelfs volelektrische aandrijflijn in de Hilux monteert. “Dat is op dit moment nog niet aan de orde. Maar wie weet wat de toekomst brengt”, aldus Dijkhuizen.

De Toyota Hilux wordt in zes verschillende landen geproduceerd en wordt wereldwijd in maar liefst 180 landen en regio’s verkocht. Met meer dan 18 miljoen verkochte exemplaren wereldwijd, is het ’s werelds favoriete pick-up.