Nieuws

Elektrische bestelauto’s zijn hot. Veel bedrijven oriënteren zich op elektrificatie van hun wagenpark, maar van de bovenklasse bestelauto zijn nog niet veel elektrische modellen op grote schaal verkrijgbaar. Het Chinese SAIC komt net op tijd met de Maxus EV80.

Maxus, Maxus, wij horen u denken: waar heb ik dat eerder gehoord? Dat klopt. Dik tien jaar geleden probeerde het Britse merk LDV (dat stond voor Leyland DAF Vehicles) aan de hand van de GAZ Group de Maxus bestelauto in Europa aan de man te krijgen. Bestelauto testte hem zelfs, maar toen ging LDV failliet. Het duurde een paar jaar voor het merk weer nieuwe levensadem kreeg, dit keer van Shanghai Automotive Industry Corp (SAIC). Die naam zegt u misschien niet zo veel, maar SAIC is een automobielgigant. Het is de grootste Chinese autofabrikant, en de op zes na grootste ter wereld. Omzet in 2017: 114 miljard US dollar.

Direct sales
“SAIC is sinds vorig jaar actief in Europa met SAIC Mobility Europe, gevestigd in Luxemburg”, schetst Lou Jedeloo, Europees Brand Ambassador voor Maxus en in Europa verantwoordelijk voor verkoop. “Dat gebeurt onder leiding van Pieter Gabriëls, die in Nederland en Europa zijn sporen verdiend heeft in de automotive-sector. Hij heeft het businessplan voor Maxus geschreven en we rollen dat nu met ons Europese team uit. Concreet betekent dat: 100 procent elektrische voertuigen en verkoop via direct sales. Geen dealers dus, hooguit agenten, maar vooral online verkoop. Dat scheelt tien tot twintig procent aan kosten”, zegt Jedeloo. Hij zegt wel te weten waarom de grote autofabrikanten zo lang doen over de introductie van hun grote elektrische bestelauto. “Dat zijn de volumemodellen en elektrische versies daarvan hebben veel minder onderhoud nodig, 50 tot 60 procent. Die inkomstenbron neemt dus fors af en dat is een serieuze bedreiging voor hun onderdelenafzet en hun dealers. Mede daarom duurt het zo lang”, zegt Jedeloo.

Grote fleets
SAIC gaat met de Maxus elektrische bestelauto voor een ‘soft launch’. “Er zijn momenteel veel OEM’s die de mond vol hebben over grote elektrische bestelauto’s, het segment met 10-12 kuub laadvermogen, maar ze kunnen of nog niet leveren of enkel op kleine schaal”, aldus Jedeloo. “Wij willen nu auto’s inzetten bij de top 200 grote fleetowners in Europa. Ook in Nederland. De eerste auto’s  worden momenteel afgeleverd. Dat gaat met kleine hoeveelheden per klant. We willen grote fleetowners eerst laten kennismaken voordat ze kunnen besluiten hun vloot serieus te elektrificeren.” SAIC heeft een demovloot van circa 30 Maxus EV80’s staan op de Koopman Car Terminal in Amsterdam. “Binnenkort komen er weer 100 vanuit China per boot hier aan. In Europa zijn er de laatste maanden al meer dan 300 afgezet en geregistreerd. De productiecapaciteit is in China niet beperkt. Dat is het mooie van de Maxus EV80, hij is direct in groten getale beschikbaar. Wil een fleetowner er 100, leveren we er snel 100. Duizend? Kan net zo goed.”

TCO belangrijk
De Maxus EV80 is leverbaar als H2 en H3 gesloten bestelauto en als chassis-cabine. “De H3 komt deze zomer. Die past meer bij de Nederlandse markt, waar we willen staan in de laadruimte. Dat kan in de H3, want die heeft een interne hoogte van 192 cm”, laat Jedeloo zien bij een van de demo-modellen. De Maxus EV80 wordt aangedreven door een eigen 135 pk sterke elektromotor, gekoppeld aan een 56 kWh accupakket. Die aandrijflijn moet goed zijn voor een realistische actieradius van 125-175 km. Opladen kan met een snellader (DC) in twee uur of met een AC-aansluiting in 7 uur. “Prestaties die voldoende zijn voor het gemiddelde gebruk in Nederland”, schetst Jedeloo. De prijs van de Maxus EV80 start bij 48.900 euro. Dat is voor de H2 versie, de H3 is 950 euro duurder. Dat is een stevige aanschafprijs. “Maar TCO is natuurlijk veel belangrijker”, zegt Jedeloo. “De auto is misschien iets duurder dan een vergelijkbare dieselbestelauto, maar er kan subsidie op verleend worden en de onderhoudskosten liggen fors lager. Dan zijn onder de streep de dagelijkse kosten vrijwel hetzelfde als bij een diesel. En ik moet nog zien hoe de restwaarde zich gaat ontwikkelen de komende jaren. Dat die bij diesel gaat afnemen, is nu al te zien.” Voor onderhoud heeft SAIC in Nederland een partnerschap met Bluekens Truck & Bus.

Modern
Bestelauto kan kort met de Maxus EV80 rijden. Over één ding kunnen we kort zijn: moderne looks heeft de auto niet; het design stamt uit 2004. Zoals Jedeloo zelf zegt, een Pininfarina design-prijs zal deze auto nooit gaan winnen. Ook het hang- en sluitwerk maakt geen bijster stevige indruk. SAIC heeft de Maxus wel een interieur gegeven dat er in ieder geval modern uitziet. Voorin is plaats voor drie personen. Rijden met de Maxus EV80 is een verrassing. Door de accu’s onder de auto is het zwaartepunt laag en rijdt de auto leeg al alsof er lading in ligt. Er is overigens 950 kg laadvermogen beschikbaar in de Maxus EV80. De aandrijflijn legt de kW’s fluks op het asfalt. Sturen gaat vrij licht; regeneratie met het remmen is nog aan de heel lage kant en krijgt nog een software-update. Er zit dan wèl weer een elektrische handrem in de Maxus. We ontkennen het niet: bij de Maxus EV80 ontbreekt de souplesse en slimme techniek die moderne bestelauto’s van bekende merken kenmerkt. Wie echter nu met een grote besteller elektrisch wil rijden, moet zeker even naar de Maxus EV80 kijken. Toekomstmuziek is er ook al, zegt Jedeloo. “Een volkomen nieuwe Maxus EV80 wordt eind volgend jaar op de Europese markt gebrach, plus een kleiner elektrisch model gepositioneerd onder de EV80.”

 

1 reactie op “Maxus maakt comeback als elektrische bestelauto

  1. A.M. Krabbenborg schreef:

    Wanneer is deze bestelbaar

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.