Bestelautotests

De Ford Transit is een geheel nieuwe bestelauto die in het Transit-gamma de echt zware klussen voor zich opeist. Bestelauto nam de nieuwe Ford Transit als eerste mee voor een test.

De Transit is een bijzondere auto voor Ford, want de grote tweetons bestelauto wordt voor het eerst ook in Noord-Amerika op de markt gebracht. Dat betekende voor Ford een heel ander ontwerpproces, want de Amerikanen houden van stevige, grote auto’s. De nieuwe Transit valt op door zijn voorkant met prominente grille, inclusief de trapezevorm die we al kennen van de Transit Custom en Transit Connect, en die ook bij de Transit Courier het familiegezicht van Ford moet weergeven. “De grille is zo groot om de motor te koelen, maar ook voor de looks. Een eerder ontwerp met een spitsere neus a la de Transit Custom stond niet goed bij een grote auto als deze”, licht ontwerper Jordan Bennett toe. De grille in onze in Lunar Sky metallic lak uitgevoerde Transit is zilverkleurig, horend bij de Trend uitrusting. De koplampen zijn vrij hoog geplaatst, wat hoge kosten bij lichte aanrijdingen moet voorkomen. Over de zijkant van de Transit lopen diepe sleuven over de gehele lengte, bedoeld om de aerodynamische waarden te verbeteren. Aan de achterzijde valt de forse achterbumper met opstap op. “Wens uit Amerika, zo’n achterbumper met opstap”, verduidelijkt Bennett de keuze. De sleuven en welvingen van de zijkant van de carrosserie vinden we ook terug in de achterdeuren, en die zijn daardoor meteen de meest sierlijke achterdeuren in de bestelautomarkt.

FWD
De Transit is verkrijgbaar in 450 varianten, en wij testen er hier eentje: de L2H2 voorwielaangedreven versie, aangedreven door een 2.2 TDCi diesel van 100 pk. Deze motor is standaard gekoppeld aan een zesversnellingsbak. Als we achter het stuur plaatsnemen valt het dashboard op, dat is in lijn met de overige Transit modellen. De wat gedrongen zit achter het stuur is verdwenen, er is zelfs een relaxte houding achter het stuur te vinden, mede namens het zowel in diepte als hoogte verstelbare stuur. De zittingen zijn wat dieper dan voorheen en bieden goede ondersteuning. Het met leer beklede stuur ligt prettig in de hand en zit vol met handige knoppen. Zo beschikt deze Ford over het spraakgestuurde Ford SYNC connectiviteitssysteem, dat later dit jaar wordt uitgebreid met AppLink. Hiermee kunnen bestuurders via spraakopdrachten hun favoriete smartphoneapps aansturen. In de cabine is voldoende opbergruimte te vinden, onder meer achter het stuur, diverse vakken bovenop het dashboard, een opbergruimte tegen het dak en verborgen ruimtes onder de passagiersbank. De flessen- en bekerhouders in het dashboard zijn gebleven. We missen een echt documentenvak, waar je een schrijfbord even snel kwijt kan na het instappen. Wie dat wil moet misschien het gedeelte uit de leuning van de bank uitklappen, daar kan wel iets onder een elastiek gelegd worden, maar ideaal is het niet. Tegen het tussenschot zijn haken voor jassen aanwezig. In het vak achter het stuur zit een 12V, USB- en AUX-aansluiting. Naast het stuur is een plekje ingeruimd voor de smartphone. Optioneel is bij de vloer een 220 V aansluiting. Handig voor opladen van de laptop onderweg. Onze test-Transit heeft een handbediende airco en stoelverwarming voor een aangenaam klimaat.

Pallets
De Transit die Bestelauto rijdt is een L2H2, dus een met middellange wielbasis en medium dak. Dat levert in de laadruimte een volume op van 9,6 kuub, en dat is erg netjes voor een auto in dit segment. Volgens Ford kunnen er in de Transit nu vier Europallets mee. De laadlengte meetten wij op 294 cm. De vloer van de laadruimte is overigens bedekt met een kunststof vloerbescherming, die wel wat glad is. Bovendien heeft hij opstaande randen, wat de effectieve ruimte op de vloer iets verkleint. Langs de wanden is verder een ruwhouten betimmering aangebracht. Mooi is de (optionele) LED-verlichting, die geeft echt geweldig veel licht. De laadruimte is prima toegankelijk. De zijschuifdeur rechts laat een in de breedte een opening achter van 1300 mm, 25 mm meer dan bij de vorige Transit en volgens Ford nu de ruimste in zijn klasse. Bij de zijdeur zit een groot geel, opvallend handvat. Ook bij de achterdeuren is de opening gegroeid, met 90 mm in de hoogte en eveneens 25 mm in de breedte. De breedte is nu 126 mm, zodat een europallet ook aan de zijkant kan worden geladen. Deze Transit is met 2224 kg wat zwaarder dan de brochure aangeeft, daardoor ligt het laadvermogen op maximaal 776 kg. Aan de trekhaak achter onze Transit mag 2650 kg worden gehangen.

Subliem
Dan gaan we eindelijk de weg op. En misschien wacht daar wel de grootste verrassing. Er wordt vaak gezegd dat bestelauto’s tegenwoordig rijden als personenauto’s, maar bij de Ford Transit vergeet je na een tijdje echt dat je met een bijna 3 ton wegend voertuig onderweg bent. Het onderstel is dermate verfijnd dat er een werkelijk subliem weggedrag is. Oneffenheden zijn zelfs  minder voelbaar als met een luxe personenauto (zin loopt niet lekker). Dat is echt een grote pluim voor de Ford engineers waard, want als er iets vermoeiend is voor een bestuurder is het een schokkende en hangende auto. Ford bereikt die goede handling door moderne technieken, zoals Curve Control. Dit is een door Ford ontwikkelde voorziening die ervoor zorgt dat de auto op een veilige en stabiele manier langzamer gaat rijden als de auto te snel een bocht, zoals een snelwegafslag, in rijdt. Andere voorzieningen zijn Load Adaptive Control, Roll Stability Control, Trailer Sway Control en Hill Start Assist. Op ons testmodel was ook het optionele Acceleration Control aangebracht. Dat zorgt ervoor dat een auto onbeladen bij acceleratie niet het volledige vermogen gebruikt. En dat bleek wel bij onze acceleratietest. Als we het gaspedaal naar de vloer jagen komt de Transit netjes van zijn plek, maar wordt nooit een scheurijzer. Saai zegt u? Misschien, maar een bestelauto is tegenwoordig een instrument om geld te verdienen, niet om het kwijt te raken. Vandaar ook dat de Transit is uitgerust met een Start-stop systeem, om brandstof en uitstoot te besparen bij verkeerslichten en ander oponthoud. Dat resulteert in een alleszins aanvaardbaar brandstofverbruik van 1 liter diesel op 12,2 km. In de cabine blijft het motorgeluid ver weg, eigenlijk zorgen banden en windgeruis voor het meeste ‘lawaai’ aan boord. De 2.2 TDCi diesel toont zich zeer soepel. Hij heeft het kleinst mogelijke vermogen, 100 pk, maar voldoet prima, mede dankzij een koppel van 310 Nm, dat al bij 1200 toeren present is.

Ford heeft met deze Transit een enorme stap voorwaarts gemaakt in het segment van de grote bestelauto’s. Deze auto is echt berekend op elke zware klus en hij is ontworpen om dat te doen tegen zo laag mogelijke kosten. Dat betekent dat de nieuwe Ford Transit helemaal van deze tijd is.

transit_tabel

 


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.