Bestelautotests

Het Chinese merk Maxus breidt haar gamma bestelauto’s in Nederland snel uit. Met de eDeliver 3, eDeliver 7 en de eDeliver9 heeft Maxus elektrische gesloten bestelauto’s in elk segment. Daar komt nu ook de T90 EV pick-up bij, en daarmee heeft Maxus een primeur te pakken. Bestelauto had dan weer de primeur van de eerste test.

De Maxus T90 EV is namelijk de eerste elektrische pick-up die in Nederland op de markt komt. Natuurlijk, we hebben wel eens gereden met de Ford F-150 Ligthning, maar die is officieel niet in Nederland verkrijgbaar. En ook de veelbelovende Rivian is tot op heden niet binnen onze landsgrenzen verkrijgbaar.

Stappen

Een Chinees merk is dus de eerste met een EV-pick-up in ons land, en daar mag best even voor geapplaudisseerd worden. Maxus zet goede stappen om in Nederland naam te maken en dit is er gewoon eentje van. Nog fraaier is dat de T90 EV is uitgerust met een dubbele cabine. Dat is gewoon mogelijk met een elektrische bestelauto, zonder dat er aanpassingen hoeven te worden gedaan aan de laadbak.

Chroom

Maar we beginnen met even naar de voorkant van deze Maxus te kijken. Daar zien we op zijn Chinees veel chroom en een grote grille. De T90 EV is met zijn lengte van 537 cm duidelijk een midsize pick-up en behoort zeker niet tot de Amerikaanse mastodonten.  De auto heeft een moderne carrosserie, met wat opgeklopte wielkasten en goede lijnen. Hij misstaat zeker niet in het Europese pick-up segment. De LED-koplampen ogen fraai en ook aan de achterkant zijn de lichtunits in orde. Op de achterklep staat groot de merknaam Maxus. Dat moet een beetje je smaak zijn, maar het past bij een stoer voertuig als dit. De treeplank en de grote chromen sportsbar op de laadbak dragen daar ook aan bij natuurlijk. De laadruimte is grofweg anderhalve meter lang en breed en er mag 925 kg aan lading mee. Aan de trekhaak mag maximaal 1000 kg hangen.

Android

Het interieur van de Maxus T90 EV past wel bij de Maxus-familie. De gebruikte materialen zijn goed maar niet top. De gesloten bestelauto’s van Maxus zijn vrij compleet uitgerust, maar bij de T90 is dat wat minder uitbundig. Zo is het instrumentarium nog gewoon met klokken en is het stuurwiel maar voor de helft gevuld met knopjes. Er zit namelijk geen cruise-control en al helemaal geen adaptive cruise control op onze testauto. Het multimediascherm is in orde. Er zit echter geen navigatiesysteem op, en de smartphone is wel aan te sluiten via Apple Carplay maar niet via Android Auto. De stoelen zitten goed, maar we missen stoelverwarming, zo’n goede accessoire op een EV. Klimaatbeheersing is sowieso wel een dingetje in de Maxus. De temperatuur stond afgesteld op maar liefst 26 graden, maar echt comfortabel warm kregen we het nooit in onze testperiode. Een warmtepomp zit niet op de T90 EV. Een groot pluspunt van deze auto is de dubbele cabine. De achterbank zit goed en er is voldoende beenruimte. De rugleuning staat wat ver achterover, daar moet je van houden.

4WD?

De Maxus T90 EV heeft een 177 pk sterke elektromotor, met een immer beschikbaar koppel van 310 Nm. Het accupakket is 89 kWh groot. We reden geen echte verbruikstest met deze auto, maar de boordcomputer geeft een gemiddeld verbruik van 18,6 kWh/100 km aan. Dat moet een actieradius garanderen van 478 km, maar dat lijkt ons erg optimistisch. Maar zelfs als het verbruik wat hoger ligt en de actieradius rond de 400 km uit zou komen is dat nog steeds een nette prestatie. De T90 EV heeft een prima weggedrag en laat zich goed besturen. De elektromotor is te zien direct op de achteras en de Maxus heeft dan ook achterwielaandrijving. Vierwielaandrijving is niet mogelijk bij deze auto en dat is bijzonder voor een pick-up. Toch kunnen we in de zandgrond van de Achterhoek  prima rondrijden met de Maxus. De software regelt de tractie goed. We zullen met deze Maxus niet de Dakar Rally gaan rijden, maar voor veel van het offroad werk in Nederland is hij geschikt.

Maxus heeft haar dealernetwerk in Nederland goed op orde en heeft aan Van Mossel een prima distributeur. Deze T90 EV is er vanaf een kleine 56.000 euro. Dat is niet weinig maar goed concurrerend voor veel vervuilende dieselpick-ups. En vergeet niet: met deze Maxus T90 EV rijd je elektrisch, met een dubbele cabine en je hebt een tot nu unieke auto in Nederland.

Specificaties & Metingen

MerkMaxus
TypeT90 EV
Motorelektromotor
Transmissietraploze automaat
Accupakket (kWh)89
Vermogen (kW/pk)130/177
Koppel (Nm)310
Afmetingen uitwendig lxbxh (cm)537 x 190 x 181
Wielbasis (cm)316
Laadruimte lxbxh (cm)152 x 151 x 53
Tilhoogte (cm)82
Eigen gewicht – leeg (kg)2375
Nuttig laadvermogen (kg)925
Max. aanhangergewicht (kg)1000
Geluidsniveau bij 80 km/h (dBA)62,5
Geluidsniveau bij 100 km/h (dBA)63,9
Acceleratie 0-80 km/h (sec)7,4
Acceleratie 80-100 km/h (sec)4,9
Stroomverbruik (kWh/100 km, boordcomputer, leeg)18,6
Actieradius478
CO2-uitstoot WLTP (gr/km) 00
Prijs vanaf (€)54.995
Prijs zoals getest (€)55.980
Prijzen excl. BTW/BPM

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.