Bestelautotests

Test: Ford Ranger Raptor

2

Het heeft even geduurd, maar de Ford Ranger Raptor is op veler verzoek dan toch in Nederland aangekomen. Aangepast en wel naar onze fiscale regels, maar dat mag de pret niet drukken. Want pret en plezier, dat hadden we volop in deze auto. Bestelauto testte als eerste vakblad de Ranger Raptor.

Marokko, Zweden, Nederland. Na al diverse malen de Ranger Raptor te hebben kunnen rijden in het buitenland, kunnen we dat nu doen binnen onze landsgrenzen. De Ranger Raptor is gebaseerd op de normale Ranger, maar verder geboetseerd met de Amerikaanse F150 Raptor in het hoofd. En dat kun je zien. Aan de grille bijvoorbeeld, met de grote FORD-letters erin. Aan de verbrede wielkasten, met 150 mm meer spoorbreedte, en aan de treeplanken, natuurlijk met Raptor-logo. En ook aan de speciaal ontwikkelde BFGoodrich 17 inch AllTerrain banden, compleet met donkere lichtmetalen wielen. Alles aan deze auto ademt het DNA van Ford Performance. De auto heeft een  onverschrokken, bijzonder stoer uiterlijk, waarmee veel aandacht trokken in onze testweek. De Ranger Raptor is leverbaar in twee kleuren: Performance Blue, en ons exemplaar was uitgevoerd in Conquer Grey.

Tussenschot
Het heeft even geduurd voor de Ranger Raptor naar Nederland kwam. De dubbele cabine versie is standaard niet in Nederland te voeren, met dank aan onze fiscale regels. Ford heeft echter doorgezet en twee slimme versies gemaakt, speciaal voor Nederland. Achter de zijdeuren zit bij ons exemplaar geen achterbank meer maar een secuur ingerichte mini-laadruimte, voorzien van een Sortimo inrichting. Ombouwer ASH monteerde ook een speciaal Raptor tussenschot. Het geheel is bijzonder fraai afgewerkt. In de laadbak van de Ranger Raptor vinden we een schuifplateau (150×94 cm groot) van Sortimo, dat laden en lossen makkelijker moet maken. De bak is afgedekt met een fraaie rollcover van Mountain Top. Op de laadbak staat een aerodynamische sportstang met verlichting voor de laadbak. Achterop de Ranger Raptor zien we een trekhaak, goed voor 2.500 kg trekkend vermogen. In de laadbak zelf mag 640 kg aan gewicht mee. De ‘werk-uitvoering’ van onze Ranger Raptor heet de Artisan. Er is ook een Lifestyle-editie, meer gericht op hen die in het weekend willen gaan kiten of mountainbiken.

Rood randje
Net als het exterieur is ook het interieur helemaal gestyled. De suede stoelen hebben een Raptor-logo, zijn te verwarmen en zijn elektrisch verstelbaar. De dorpels hebben een Ford Performance logo. Er is veel luxe, met ook leer op het stuurwiel en het dashboard. De zit is uitstekend, en in het terrein helpt het rode randje midden bovenaan het stuurwiel om de stand van de wielen te bepalen. In de middenconsole zien we een groot touchscreen met Ford Sync3. Behalve navigatie en audio (en nog veel meer) kunnen we daarop ook de beelden van de achteruitrijcamera zien. Tussen de stoelen zien we een handig opbergvak annex armsteun. Aan de A-stijlen zitten handvaten die helpen bij het instappen.

Diesel
Bij het horen van de naam Raptor denken veel mensen aan een brute V6-motor, maar die heeft de Ranger Raptor niet. Hij heeft een 2.0 l EcoBlue diesel. Met dubbele turbo, dat dan weer wel. Deze motor, ook aanwezig in de Ranger elders in deze Bestelauto editie, is goed voor 213 pk en 500 Nm koppel. Om power zit je nooit verlegen bij deze Ranger Raptor, dat is wel zeker. Wel rechtstreeks uit de Raptor is de tientraps automaat. Een heerlijke transmissie, die een prima samenspel maakt met de motor. Ons testverbruik van 1 op 11 mag er nog wezen ook.

Ruig
De  Ranger Raptor is een beest van een auto, gemaakt voor de allerruigste omstandigheden. Dat merkten we ooit al in de woestijn van Marokko, en later nog eens in de modder van Zweden. De auto is helemaal uitgerust met de fraaiste techniek voor optimale off-roadprestaties. Kijk maar naar de Fox Pro schokdempers, de geventileerde schijfremmen, en niet te vergeten het Terrain Management System met zes selecteerbare rijstanden. Dat zijn Normal (voor asfalt), Sport (sportief on-road), Grass/Gravel/Snow (licht offroad), Mud/Sand (optimale tractie en trekkracht in zand), Rock (voor rotsachtige grond in 4L) en Baja. Met die laatste stand is rallyrijden echt mogelijk. Voor de fotosessie trekken we naar het offroad-terrein van Watergoed, waar we de Ranger Raptor weer eens even rijden zoals hij bedoeld is: in het terrein. Een heerlijke hernieuwde kennismaking, maar het is ook een gewaarwording. De Ford Ranger Raptor kan in het terrein echt alles, maar ja, waar in Nederland heb je al die talenten nodig? In Nederland wordt het nooit echt ruig, tenzij je naar een 4WD-terrein gaat. Wie de Ranger Raptor voor zijn werk gebruikt, rijdt eigenlijk altijd rond met forse overcapaciteit.

De vraag die je je bij deze Ranger Raptor moet stellen is duidelijk: heb ik als ondernemer deze auto echt nodig? Wie een uitstekend presterende pick-up wil, kan ook uit de voeten met de normale Ranger. Dat is een auto voor mensen die vooral functioneel willen werken. Wie elke dag onderweg een statement wil maken en het behalve functie vooral om fun gaat, die moet vooral voor de Ranger Raptor gaan. Als je dat wil, moet je wel iets dieper in de buidel tasten, want de Ranger Raptor is met minimaal 46.675 euro fiks duurder dan de gewone Ranger. Maar dat geld is goed besteed, want met de Ranger Raptor oogst je alleen door de verschijning lof, waar je ook komt.

Specificaties & Metingen

MerkFord
TypeRanger Raptor
Motor2.0 liter EcoBlue Bi-Turbo diesel
Inhoud (cc)1996
Vermogen (pk)213
Koppel (Nm/toeren)500/nb
Transmissie10 traps automaat
Afmetingen uitwendig lxbxh (cm)536 x 203 x 172
Wielbasis (cm)322
Laadruimte lxbxh (cm)156 x 153 x 50
Tilhoogte (cm)90
Eigen gewicht – leeg (kg)2590
Nuttig laadvermogen (kg)640
Max. aanhangergewicht (kg)3500
Geluidsniveau bij 80 km/h (dBA)58,6
Geluidsniveau bij 100 km/h (dBA)64,4
Acceleratie 0-80 km/h (sec)7,4
Acceleratie 80-100 km/h (sec)4,13
Brandstofverbruik (1l/km)1 op 11
EmissieklasseEuro 6 AF
CO2-uitstoot WLTP (gr/km)281
Prijs vanaf (€)49.075
Prijs zoals getest (€)51.270

2 reacties op “Test: Ford Ranger Raptor

  1. Floris Ooms schreef:

    Hallo Arjan,
    In het artikel zit mijns inziens een schijf foutje namelijk als je alles kijkt:
    Merk Ford
    Type Ranger Raptor
    Motor 2.0 liter EcoBlue Bi-Turbo diesel
    Inhoud (cc) 1996
    Vermogen (pk) 2013 lijkt mij dit onwaarschijnlijk namelijk 2013 PK uit een 2.0 liter motor
    Wat is het werkelijke aantal PK ’s
    Koppel (Nm/toeren) 500/nb

  2. Arjan Velthoven schreef:

    Dank je wel Floris! ’t Is aangepast…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.