
De Ford Transit Custom reden we inmiddels al in vele gedaanten: met een dieselmotor en ook als volelektrische E-Transit Custom. Er is ook een tussenweg: een Transit Custom PHEV.
Het kan zijn dat je geen idee hebt wat er bedoeld wordt met PHEV. Het staat voor Plugin Hybrid Electric Vehicle. Oftewel, een voertuig met een hybride aandrijflijn, maar dan wel eentje die je aan een oplaadstekker kan leggen. De aandrijflijn bestaat een 2,5 liter benzinemotor (Euro95 tanken dus!) die werkt volgens het Atkinson-principe en een 11,8 kW grote accu. Het Atkinson-principe? Ja, dat leggen we graag even uit. De Atkinson-motor verlengt de expansieslag ten opzichte van de compressieslag door de inlaatkleppen langer open te houden. Hierdoor wordt hij zuiniger, maar levert minder vermogen. In hybride auto’s is dat geen probleem: de elektromotor vult het koppel aan, terwijl de benzinemotor efficiënt blijft draaien. Dat is praktisch voor lage CO₂-uitstoot en brandstofverbruik. Efficiëntie gaat hier boven kracht, precies wat een hybride nodig heeft. De benzinemotor en accu geven een gecombineerd vermogen af van 233 pk. Het koppel bedraagt 320 Nm. De aandrijving is gekoppeld aan een CVT-automaat
EV
De aandrijving maakt standaard zelf uit in welke mate er elektrisch of op benzine wordt gereden. Je kan indien gewenst ook geheel elektrisch rijden, of enkel op benzine. Er zijn drie modi die dat regelen. Met EV Auto kiest de auto zelf tussen elektrische power of de benzinemotor, afhankelijk van de rijomgeving; met EV Now blijft de motor in elektrische modus, bijvoorbeeld geschikt voor stadsritten; en met EV Later, waarbij de actieradius van de accu behouden blijft wanneer benzinemotor wordt gebruikt. Slim dat je dit zelf kunt regelen. Fraai is dat je met de 11,8 kWh accu circa 45 km puur elektrisch kan rijden. Dat kan fijn zijn in stedelijke gebieden, of als je fluisterstil de straat in wil rijden ’s avonds laat.
Netjes
Over de voordelen van de aandrijflijn later meer. Eerst kijken we even naar het uiterlijk van de Ford Transit Custom. Dat is welbekend, zelfs de kleur van ons testmodel kennen we van een eerdere test. Het is een L2, dat wil zeggen de verlengde versie met een wielbasis van 350 cm. Onze luxe Limited-versie heeft standaard 16 inch lichtmetalen velgen, die goed staan bij de lakkleur. De laadruimte is netjes bekleed, al is de rubberen vloer aan de gladde kant. Er is 7,1 kubieke meter laadvolume en het laadvermogen bedraagt een nette 1121 kg. Onze testauto heeft geen trekhaak, maar had hij die wel, dan mag er maar liefst 2300 kg aan hangen.
Lekker warm
Het interieur van de Transit Custom is bekend voor ons. Het Is modern, heeft voldoende bergruimte en heeft zeker voldoende comfort. In onze testauto was stoelverwarming, stuurverwarming en ook voorruitverwarming aanwezig. Als de auto aan de laadpaal staat, is het voorverwarmen van de auto mogelijk, zodat je bij winters weer geen ruiten meer hoef te krabben en wegrijdt in een heerlijk warme cabine. Hoe fijn is dat! Als je dan eenmaal rijdt, ben je snel gewend aan de hybride aandrijflijn. Het samenspel tussen benzinemotor en elektra gaan zo soepel dat je het amper merkt of hoort. Alleen als je goed gas geeft laat de benzinemotor even wat toeren horen. Te allen tijde kun je met de L-knop op de transmissiehendel regeneratief remmen en zo energie laten terugvloeien naar de accu.
Discipline
De Transit Custom PHEV heeft een 63 liter grote benzinetank én een laadaansluiting. Er kan met AC worden geladen, bijvoorbeeld thuis of bij de zaak. Een zware aansluiting is niet nodig, in een paar uur tijd zit de 11,8 kWh accu weer vol. Tijdens onze testweek legden we de Transit Custom PHEV regelmatig aan een laadpaal, maar we reden soms ook enkel op benzine. Totaal testresultaat: 4,3 liter benzine op 100 km. Dat is zeker netjes voor een auto van dit formaat, maar als je de auto consequent aan en laadpaal hangt kan het nog beter. Stekkeren vereist wellicht wat discipline maar het scheelt zeker in de portemonnee, want stroom is nog altijd goedkoper dan benzine.

Stimulans
Het grote voordeel van de Transit Custom PHEV is de lage CO2-uitstoot en daardoor de relatief lage prijs. Bestelauto’s betalen vanaf 2025 BPM over de CO2-uitstoot. Elektrische bestelauto’s hoeven geen BPM bij de prijs op te tellen, dieselauto’s veel, de PHEV veel minder. Ter illustratie: onze testauto kost in deze uitvoering 44.748 euro, 2.827 euro daarvan is BPM. Een vergelijkbare dieselversie kost 55.314 euro, waarvan liefst 15.254 euro BPM is! Zie hier de fiscale stimulans (dwang?) om schoon te rijden. Maar ook met een PHEV mag je niet rijden in zero-emissiezones. Je rijdt echter wel een stuk schoner dan met een diesel en elektrisch als je het wil. Fraai is bovendien dat Ford Nederland een actie heeft in 2025 waarbij het de BPM van PHEV-modellen betaalt!
In deze tijden waarin we echt moeten nadenken over hoe we omgaan met onze mobiliteit, is de Ford Transit Custom PHEV een prachtig, goedkoper alternatief voor de versie met dieselmotor. Hét alternatief voor iedereen die niet meer wil dieselen maar om wat voor reden dan ook nog niet aan de batterij-elektrische bestelauto wil.
Tekst: Arjan Velthoven | Foto’s: Bestelauto | Fotolocatie: Othmar brouwerij, Ootmarsum

Specificaties & Metingen
Merk | Ford |
Type | Transit Custom PHEV |
Motor | Atkinson benzinemotor |
Cilinderinhoud (cc) | 2498 |
Transmissie | automatisch, 8 versnellingen |
Accupakket (kWh) | 11,8 |
Vermogen (kW/pk) | 171/233 |
Koppel (Nm) | 320 |
Afmetingen uitwendig lxbxh (cm) | 545 x 215 x 197 |
Wielbasis (cm) | 350 |
Laadruimte lxbxh (cm) | 300 x 172 x 138 |
Tilhoogte (cm) | 57 |
Eigen gewicht – leeg (kg) | 2079 |
Nuttig laadvermogen (kg) | 1121 |
Max. aanhangergewicht (kg) | 2300 |
Geluidsniveau bij 80 km/u (dBA) | 67,4 |
Geluidsniveau bij 100 km/u (dBA) | 67,9 |
Acceleratie 0-80 km/h (sec) | 5,8 |
Acceleratie 80-100 km/h (sec) | 2,7 |
Brandstofverbruik (l/100 km) | 4,3 |
Actieradius volelektrisch | 45 |
CO2-uitstoot WLTP (gr/km) | 38 |
Prijs vanaf (€) | 44.748 |
Prijs zoals getest (€) | 46.098 |
