Bestelautotests

De Ford Transit Custom is de International Van of the Year 2023, zogezegd een zeer geslaagde bestelauto. Je ziet er al veel van rijden in Nederland. Dat gaat met zijn volledig elektrische broer E-Transit Custom zeker ook gebeuren, want die is minstens even goed.

Vorig jaar mochten we van Ford een heel klein stukje rijden in de E-Transit Custom, maar mochten daar nog niks over schrijven. In de zomer van 2024 is er dan wel volop kans om met de E-Transit Custom te rijden. Er komt zelfs een auto vanuit de fabriek in Keulen naar de redactie. Uitgebreid de tijd om kennis te maken met deze elektrische middenklasse bestelauto. Maar hé, als we die auto dan toch hebben, waarom testen we hem dan niet meteen grondig?

Constructie

De E-Transit Custom werd al in 2022 gepresenteerd, en de specificaties zijn dan ook al lang bekend. De elektromotor zit niet op de achteras maar zit wel aan de vloer vast. Hij is 90 graden gedraaid om de laadruimte te maximaliseren en het gewicht en de complexiteit van de constructie te verminderen. Op onze auto zit de elektromotor van 136 pk. Er is ook een versie van 218 pk en zelfs een van 286 pk voor de sportieve MS-RT-versie. De motor levert 415 Nm aan koppel. Onze 136-pk versie voldoet prima voor dagelijkse inzet. De motor is verbonden met een 65 kWh groot accupakket, weggewerkt in de laadvloer. Ford heeft voor ingenieuze constructies gekozen voor zowel motor als accu’s. Dat levert voordelen op bij gewichtsverdeling en ook bij het rijgedrag, want al meteen na vertrek merken we dat de E-Transit Custom minstens zo goed rijdt als de Transit Custom met verbrandingsmotor. En dat zegt heel wat…

Handig

Het model van deze auto kennen we natuurlijk al langer. De Transit Custom hebben we inmiddels meerdere keren gereden. De E-Transit Custom herken je in ons geval aan de mooie grille (met nieuw Ford-logo) en de laadaansluiting, achter een klepje rechtsvoor op de neus. Het Digital Aqua Blue kleurtje staat hem goed, evenals de optionele 17 inch velgen. Onze testauto was uitgevoerd in de iets duurdere Limited-uitvoering, met onder meer keyless entry, een bijrijdersbank met opklaptafel en doorlaadluik en de voor- en achterbumper in de genoemde lakkleur. Het interieur van onze testauto komt ons natuurlijk bekend voor. Er is voldoende comfort en ook opbergruimte. Slim en grappig is het kantelbare stuur, dat als tafeltje kan worden gebruikt. We zien ook een digitale binnenspiegel, verbonden met de camera op de achterkant. Met een SD-card kan de spiegel ook als dashcam gebruikt worden. Handig! Het stuur in de E-Transit Custom is bijna vierkant en daardoor kun je goed op het digitale instrumentendisplay kijken. Ook de rest van de systemen hebben een touchscreen van 13 inch groot. Daar zit onder meer Sync4 op, maar ook tal van assistentiesystemen die helpen bij het optimaal laden van de accu’s, inclusief mogelijk plannen van laadsessies. Dat kan trouwens ook met de Ford Pro app.

Laadvloer

Voordat we gaan rijden kijken we nog even in de laadruimte. Die biedt 250 cm laadlengte. Door de constructie met motor en batterij ligt de laadvloer op 56 cm hoogte. Dat is maar liefst 5 cm lager dan bij de diesel Transit Custom. Het laadvermogen van onze E-Transit Custom bedraagt 1008 kg. Voor onze verbruiksrit heeft Ford 400 kg lading achterin gelegd. We hebben geen trekhaak maar als dat wel zo was mocht er 2300 kg lading aan worden gehangen. De Ford heeft met Pro Power Onboard V2L-technologie in de laadruimte en dus leggen wij onze laptop erin om op te laden.

Assistentie

Bij de lokale snellader hangen we de E-Transit Custom aan de laadpaal. Een 175 kW laadpaal, dus dat past bij onze elektrische besteller, die met maximaal 125 kW kan laden. We laden de accu’s op tot 98 procent, en het display geeft aan dat we daarmee 296 kilometer kunnen rijden. Met de accu’s bijna vol beginnen we aan een gevarieerde rit van 84,7 km. Onderweg genieten we van alle technologie die de Ford te bieden heeft. Adaptive cruise control bijvoorbeeld. Dat ziet tegenwoordig zelf dat er een rotonde aankomt en verlaagt dan al de snelheid naar 20 tot 30 km per uur. Je hoeft als bestuurder enkel te sturen! Die assistentiesystemen kunnen ook irritant zijn trouwens. Bij 1 km/h snelheidsoverschrijding klinkt er al een piepje. Met het langdurig indrukken van de LIM-knop op het stuur kan die waarschuwing worden uitgeschakeld. De assistentiesystemen en hun werking horen erbij, maar het blijft wennen. De E-Transit Custom is stil en ondanks dat we met de minst krachtige elektromotor rijden, komen we goed mee in het verkeer. Regenereren kunnen we met de L-knop op de versnellingshendel. One-pedal driving is goed mogelijk.

Verbruik

Na de testrit van bijna 85 km komen we terug bij FastNed voor het opladen. De State of Charge van de accu’s is gezakt van 98 naar 73 procent en de actieradius van 296 km naar 218 km. De boordcomputer geeft een verbruik aan van 20 kWh op 100 km. Na de laadsessie van de E-Transit Custom zien we dat we 18,88 kWh hebben bijgeladen. Het verbruik komt dan uit op 22,3 kWh per 100 km, hoger dus dan de boordcomputer zegt. Het verbruik is zeker competitief te noemen in vergelijking met de Renault Trafic E-Tech en de Maxus eDeliver 7 die we eerder testten.

Een prima testresultaat dus, en de E-Transit Custom is een waardevolle aanvulling voor de markt. Die moet nog wel even wachten, want de E-Transit Custom staat begin 2025 pas bij de Nederlandse dealer. De prijslijst begint bij 46.320 euro. De E-Transit Custom zoals wij hem reden komt uit op 52.865 euro. Dit jaar geldt nog de SEBA-regeling, voor subsidie op elektrische bestelauto’s.

Specificaties & Metingen

MerkFord
TypeE-Transit Custom
Motorelektromotor
Transmissietraploze automaat
Accupakket (kWh)65
Vermogen (kW/pk)100/136
Koppel (Nm)415
Afmetingen uitwendig lxbxh (cm)505 x 199 x 198
Wielbasis (cm)310
Laadruimte lxbxh (cm)250 x 172 x 141
Tilhoogte (cm)56
Eigen gewicht – leeg (kg)2217
Nuttig laadvermogen (kg)1008
Max. aanhangergewicht (kg)2300
Geluidsniveau bij 80 km/h (dBA)66,7
Geluidsniveau bij 100 km/h (dBA)67,0
Acceleratie 0-80 km/h (sec)8,84
Acceleratie 80-100 km/h (sec)4,83
Stroomverbruik (kWh/100 km, 400 kg lading)22,3
Actieradius295
CO2-uitstoot WLTP (gr/km) 00
Prijs vanaf (€)46.320
Prijs zoals getest (€)52.865

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.