Renault is inmiddels een van de leidende autofabrikanten als het gaat om elektrische aandrijving. Ook op het gebied van bestelauto’s. Bestelauto kon uitgebreid de vernieuwde Renault Kangoo ZE uitproberen. En dat beviel goed.
De Kangoo ZE is natuurlijk geen nieuweling op de bestelautomarkt. Al in 2011 kwam hij op de markt, en hij werd meteen gekozen tot International Van of the Year. Afgelopen jaar vernieuwde Renault de Kangoo ZE. De vernieuwing zit niet zozeer in de carrosserie, maar wel in de aandrijflijn. Er is een nieuwe ZE 33 batterij van 33 kWh (vandaar de naam) met een grotere energiedichtheid ontwikkeld door Renault en LG Chem. De opslagcapaciteit is vergroot, terwijl de buitenmaten van de batterij en de laadcapaciteit van de auto ongewijzigd zijn. De prestaties van de batterij zijn geoptimaliseerd doordat de chemie van de batterijcellen is verbeterd in plaats van dat er meer modules in de batterij zijn ingebouwd. De elektromotor is geheel nieuw. Deze R60-motor met 60 pk (44 kW) is een volledig Renault-product en gebaseerd op de R75/90-motor van de ZOE.
Positief
Renault heeft een naam hoog te houden als het gaat om elektrische auto’s. Samen met alliantiepartner Nissan heeft het zijn sporen op dit gebied wel verdiend. Dat is duidelijk te merken in het praktische gebruik van de Kangoo ZE. De elektrische aandrijflijn beïnvloedt dat namelijk op geen enkele wijze negatief. Kijk alleen maar eens naar het laadvermogen. Dat is met 625 kg heel netjes, ondanks dat het batterijpakket 260 kg weegt. Ook het rijgedrag van de Kangoo ZE is prima. Sterker nog, het is zo stil aan boord en de elektromotor en transmissie werken zo soepel samen dat wij een Kangoo ZE elke dag prefereren boven een diesel- of benzinegestookte versie. Het onderstel van de Kangoo ZE is daarbij goed genoeg voor een smooth ride. Het is de kwaliteit van een OEM die Renault heeft die deze een enorme voorsprong geeft op bijvoorbeeld een Streetscooter Work, hoe goed bedoeld die auto ook is. Ook het vermelden waard is de regeneratie van de accu’s door het gas los te laten. De auto remt dan op de motor en geeft de energie terug aan de batterijen. Dat afremmen gaat zo goed dat de voetrem, zeker in de stad, amper meer hoeft te worden gebruikt.









Touchscreen
Een bijkomend voordeel van de Kangoo: hij heeft hetzelfde interieur en laadruimte als de normale Kangoo. Dat betekent voor het interieur kwalitatief goede stoelen, een ergonomische inrichting en goed te bedienen instrumenten. Wat we wel onhandig vonden bij het mooie touchscreen: het is alleen te bedienen als je ver uit de stoel naar voren komt. Tijdens het rijden is het ook wel met de menu-knoppen te doen, maar daar hebben we natuurlijk geen touch-screen voor. De plek van het touchscreen betekent wel dat het handige A4-documentenvak verloren gaat. Renault biedt overigens via het scherm handige informatie over de auto en het stroomgebruik. Via het optionele R-Link Multimedia, incl. navigatie, is bijvoorbeeld ook uit te vinden waar de dichtbijzijndste laadpaal is. De laadruimte is in deze versie (er is ook een elektrische Kangoo ZE Maxi) dik 3 kuub groot. In onze versie zat geen zijschuifdeur.
Hoe ver?
Daarbij komen we bij de hamvraag: hoever kom je met een volgeladen Renault Kangoo ZE? Volgens de fabrieksopgave van Renault is dat volgens de NEDC-norm 270 km, maar die blijft gebaseerd op laboratorium-omstandigheden. Wij testten de Kangoo ZE aan het begin van de winter, met temperaturen tussen de nul en tien graden. Dan ligt het verbruik hoger en komen we uit op een actieradius van 170 km. Mocht het wat warmer zijn, dan is dat maximaal 200 km. Dat is echte nog altijd voldoende voor de meeste bestelautorijders. Rijdt u echt meer dan 200 km per dag, dan is een elektrische bestelauto (nu nog) niets voor u. Het opladen van de Kangoo ZE gaat met een normaal stopcontact in ongeveer 8 uur, met een 7 kW Wallbox in ongeveer 6 uur. Snelladen kan natuurlijk, als je daar als bedrijf in wil investeren. De laadinfrastructuur voor elektrische auto’s groeit nog altijd, al ondervonden wij diverse malen tijdens deze test praktische problemen. Zo zijn er mensen die brutaal hun benzine- of dieselauto bij een laadpaal parkeren. Ook moet je goed opletten of een laadpaal wel geschikt is voor het pasje waarmee je hem in werking kan stellen. En tenslotte reden wij vele rondjes door een parkeergarage waar toch echt laadpalen zouden moeten zijn, al was nergens aangegeven waar precies…
De elektrische auto is nog niet uitontwikkeld, en ook de aanpassing van gebruikers en maatschappij wordt en kan nog beter. Dat neemt echter niet weg dat wie nu al emissievrij wil rijden, en dat heeft zeker voordelen in de binnenstad, met een gerust hart een Kangoo ZE kan aanschaffen. Daarbij is het de keus aan u of u het batterijpakket koopt of apart huurt.