Nieuws

In Nederland rijden een kleine miljoen bestelwagens. Misschien rijd jij er wel in eentje? Of heb je personeel in dienst die met een bestelwagen werkt? Maar in hoeverre denk jij vooraf na, hoe je meer grip krijgt op de veiligheid in zo’n bus, de ergonomie en de workflow? In deze blog vertel ik je graag hoe je met kleine aanpassingen veel ellende, tijd en geld kunt besparen..

Door Jeroen Rovers, specialist bestelwagentechniek Imbema

Imbema levert premiumproducten aan de bestelwageninrichter. Daardoor hebben wij behoorlijk wat kennis in huis, die we graag met de gebruiker delen. Met deze kennis kan de eindgebruiker al vóór het inbouwproces bij zijn bestelwageninrichter om de juiste aanvullende maatregelen vragen. Hiermee voorkom je later problemen. Dat brengt de ondernemer niet alleen een betere workflow en minder verstoring, maar het zorgt ook voor een kortere opbouwtijd en kostenbesparing.

Return of investment

Een bestelautofabrikant kan nooit voor 100 procent inspelen op alle specifieke wensen uit de (mondiale) markt. Dat betekent dat jij als bestelwageneigenaar of gebruiker voorafgaand aan een aankoop over een aantal punten moet nadenken. In feite hoort dat bij goed werkgeverschap. Maar dat klinkt vaag. Concreter wordt het als ik je vertel dat je met kleine aanpassingen aan je bus, aanzienlijk minder kans hebt op uitval door letsel, faalschade aan de lading, diefstal uit het voertuig, explosiegevaar of vochtproblemen. Wie daar écht over nadenkt, heeft het niet meer over extra kosten, maar over de return of investment. En over zorgeloos werkplezier.

De achterkant

De meeste bestelauto’s zijn voorin net een personenwagen. Maar het werk gebeurt aan de achterkant. En de instap kan nog zo laag lijken, die bumper zit op een wettelijke hoogte. Als je 100 keer per dag in en uit de laadruimte moet stappen, kan dat best belastend zijn. Zeker ouderen hebben hier een probleem. Ook is er kans op uitglijden, slijtage van gewrichten en wat al niet. Denk daarom serieus aan de montage van een lagere instap. En kies dan meteen een veilige, waarbij je tenen niet bekneld kunnen raken. En die zo uitnodigend is, dat mensen hem automatisch gebruiken. Wég slipgevaar en kans op uitval door letsel. Bedenk dat met vijf dagen minder ziekteverzuim de hele investering al is terugverdiend.

Beveiligen of niet?

“Baas, de bus is vannacht leeggehaald.” En je portemonnee ook. Niet eens vanwege het gereedschap. Wel vanwege de verloren uren, het vertrouwen bij je klanten omdat je afspraken moet verzetten en (opnieuw) de extra uren van je backoffice. Voor de kosten van één inbraak beveilig je waarschijnlijk al je bestelauto’s voor hun hele looptijd. Tenminste als je een goed extern slot neemt. Een slot dat je werknemers niet hindert tijdens het werk.

Lading zekeren

Weet jij hoeveel faalschade je jaarlijks hebt door beschadigde lading? Omdat de lading niet goed vaststond. En wat dat werkelijk kost als je ook de uren van je backoffice meerekent? Jaja: chauffeurs vinden goed vastzetten maar lastig toch? Niet als je goed nadenkt over een snelwerkend, makkelijk en fool proof systeem. En dan hebben we het nog niet eens over de kans van ernstig letsel bij een ongeluk. Want impact is massa maal versnelling.

Goede ventilatie

Ventilatie van de laadruimte is een snelgroeiend thema. En lang niet alleen bij het vervoer van gasflessen of brandbare vloeistoffen. Dat draaimolentje op het dak voldoet vaak niet. En in een moderne bestelwagen kun je niet zomaar meer gaten in de vloer boren. En al helemaal niet in een elektrisch aangedreven bus. Toch bestaan er wel degelijk goede dakventilatoren. Die niet kapotgaan omdat er niets draait, maar wel wél héél effectief zijn. En waarbij je bovendien geen gat in de vloer van je bestelwagen hoeft te boren.  

Wil je meer informatie over één van deze onderwerpen? Ga naar onze bestelwagentechniek pagina en neem contact met mij op. Dan kijken we samen wat jij het beste aan jouw bedrijfswageninrichter kunt vragen.

Over Jeroen

Jeroen Rovers is Key-accountmanager Bestelwagentechniek bij Imbema. Hij is de vraagbaak voor de bestelwageninrichtingsbranche. Die kennis wil hij graag met jou delen.  

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.