De vergunningsgrens voor het vervoeren van goederen van derden lijkt niet te worden verlaagd naar nul kilogram. De huidige vergunningsgrens van de Wet wegvervoer goederen (WWG), van 500 kilogram, blijft gehandhaafd. Dat meldt EVO op haar website. In het Sociaal Akkoord stond eerder nog het… Lees verder →
Nieuwe bestelauto’s moeten vanaf 2014 worden uitgerust met een snelheidsbegrenzer die de topsnelheid beperkt tot 120 km per uur. De milieucommissie van het Europarlement heeft daar maandag mee ingestemd. De snelheidslimiet maakt deel uit van een reeks maatregelen die de CO2-uitstoot van lichte bedrijfswagens moet… Lees verder →
Het Sociaal Akkoord zet de Nederlandse wegvervoermarkt op slot, aldus verladersorganisatie EVO. In het akkoord, waarover de Tweede Kamer woensdag debatteert, staat dat een vergunning voor het vervoeren van goederen van derden verplicht wordt vanaf 0 kilogram. Nu is dit nog 500 kilogram. De vergunning… Lees verder →
Er hoeft geen tachograaf te worden gemonteerd in bestelauto’s vanaf 2,8 ton. De Europese ministers van Verkeer hebben dit plan van het Europees parlement weggestemd. In heel Europa moeten voertuigen boven de 3,5 ton verplicht over een tachograaf beschikken. Alleen in Duitsland geldt een… Lees verder →
Het Europees Parlement wil met ingang van 2020 alle bestelauto’s vanaf 2,8 ton verplicht uitrusten met een tachograaf. Nu ligt die grens nog op 3,5 ton. “Dat is slecht voor ZZP-ers en de middenstand en ronduit beroerd voor de verhuurbranche”, reageert Bovag Verhuurbedrijven in het… Lees verder →
Afgelopen zomer presenteerde de Europese Commissie voorstellen voor nieuwe emissie-eisen voor bestelauto’s voor 2020. Met ingang van dat jaar mogen ‘vans’ nog maar 147 gr CO2 per km uitstoten. Lobbyclub Transport & Environment (T&E) vindt dat te hoog. Een lagere emissie kan fleetowners tot wel… Lees verder →
Ook al gaat de belasting op woon-werkverkeer door, de lastenverzwaring voor wat betreft de bestelauto wordt daarvan uitgezonderd. Dit hebben de politieke partijen gezegd tijdens het EVO-verkiezingsdebat. De belasting van woon-werkverkeer met de bestelauto van de zaak is een ongelukkig onderdeel van de bezuinigingsplannen. “We… Lees verder →
Ondernemers met een of meer bestelauto’s gaan samen voor honderden miljoenen het schip in door de maatregel in het Lenteakkoord en de voorjaarsnota om het woon-werkverkeer te gaan belasten. Dat stelt verladersorganisatie EVO. Omdat eerdere lobbyacties van de verladersorganisatie niet hebben geleid tot het ontzien… Lees verder →
De auto-industrie heeft Europa om de tuin geleid. Dat zeggen Bond Beter Leefmilieu, Greenpeace en Inter-Environnement Wallonie in een reactie op een rapport van de Europese milieuorganisatie Transport & Environment. De drie eisen dat de EU de sector strenge normen oplegt voor de CO2-uitstoot van… Lees verder →
Volgens het Duitse Automobilwoche berusten de fabrikanten van bestelauto’s in de plannen tot beperken van de CO2 uitworp. Het beleid is nu gericht op uitstel en oprekken van de normen. Op 28 september vergadert de EU Milieucommissie over dit onderwerp. Ofschoon in de huidige voorstellen… Lees verder →
Een gerechtelijke uitspraak zorgt ervoor dat de overheid in de toekomst mogelijk een fijnstofheffing voor bestelauto’s kan invoeren. Dat meldt EVO. De Hoge Raad heeft geoordeeld dat de roettaks voor dieselpersonenauto’s toch niet verboden is. De uitspraak kan na 2012 gevolgen hebben voor eigenaren van… Lees verder →
De Verkeerscommissie van het Europees Parlement gaat of hoofdlijnen akkoord de voorstellen voor CO2 reductie van bestelauto’s, inclusief de begrenzing op 120 km/uur. De branche is daar niet blij mee. Zo zal invoering van de norm van 135 gram per km worden verschoven van 2020… Lees verder →