Steekwoord archief: Politiek

  • Nieuwe regelgeving tegen aanpassing emissiecontrolesystemen

    Het ministerie van Infrastructuur en Milieu wil de Regeling voertuigen zodanig wijzigen dat het verwijderen, aanpassen en buiten werking stellen van emissiecontrolesystemen verboden worden als deze voorzieningen nodig zijn om aan de emissie-eisen te voldoen. Dat schrijft staatssecretaris Dijksma aan de Tweede Kamer over het… Lees verder →

  • Petitie tegen tachograaf in bestelauto

    Verladersorganisatie Evofenedex start een petitie tegen de tachograaf in een bestelauto. Daarmee gaat Evofenedex in tegen de wens van België, dat juist het tegenovergestelde wil. Eerder al pleitte diverse partijen in Europa ervoor om de tachograaf voor alle bestelauto’s te verplichten. Evofenedex vindt het absurd… Lees verder →

  • ‘Compensatie milieuzones gebakken lucht’

    Van de beloofde compensatie voor ondernemers rondom steden met milieuzones die door de invoering hiervan tot tienduizenden euro’s kwijt zijn aan nieuwe bestelauto’s, komt vooralsnog weinig terecht. Dit stellen ondernemersverenigingen EVO en Fenedex nadat staatssecretaris Dijksma de compensatieregeling doorschuift terwijl de nieuwe, strengere regels allang… Lees verder →

  • EP pakt emissie-overschrijdingen slapjes aan

    Het Europees Parlement heeft besloten dat er voor de Real Driving Emissions – test (RDE), die geldt vanaf september 2017, een overgangsfase komt waarin nieuwe personenauto’s 110 procent meer stikstof mogen uitstoten dan de geldende norm van 80 mg per km. Het veto dat veel… Lees verder →

  • ‘Geen concrete plannen voor tachograaf in bestelauto’s’

    Er zijn geen concrete plannen voor een Europese tachograafplicht voor bestelauto’s. Dat heeft de Europese Commissie vorige week gemeld aan het Benelux Vervoer, waar branche-organisatie TLN deel van uitmaakt. De EC was door het Benelux Vervoer Overleg uitgenodigd om bijgepraat te worden over de plannen… Lees verder →

  • Brussel overweegt registratie rij- en rusttijden bestelauto’s

    Verladersorganisatie EVO vindt het absurd dat de Europese Commissie overweegt om de tachograaf, het apparaat dat de rij- en rusttijden van chauffeurs registreert, voor alle bestelauto’s te verplichten. Ruim 95 procent van de 820.000 bestelauto’s die in Nederland rijden, zijn namelijk in de service-industrie actief.… Lees verder →

  • 4 miljoen euro subsidie voor schone bestelauto’s

    Er komt een nieuwe overheidssubsidie van 4 miljoen euro beschikbaar voor de aanschaf van schonere bestelauto’s. Dat heeft staatssecretaris Mansveld (Infrastructuur en Milieu) afgelopen maandag gezegd bij een bijeenkomst in Rotterdam. De staatssecretaris en de Rotterdamse wethouder Pex Langenberg (Haven, Duurzaamheid en Mobiliteit) slaan de… Lees verder →

  • Kamervragen over subsidiëring elektrische voertuigen

    Minister Henk Kamp van EZ beantwoordde deze week vragen die PVV-kamerleden stelden over de subsidiëring van elektrische voertuigen, die naar verluidt toch fijnstof uitstoten. Aanleiding was een publicatie in De Standaard waarin een professor stelde dat de niet-uitlaatemissies (door slijtage van wegdek, remmen en banden)… Lees verder →

  • ‘Kabinet doet niets voor fragiele mobiliteitssector’

    In de dinsdag gepresenteerde Rijksbegroting zitten voor de mobiliteitssector geen echte verrassingen. Dat meldt RAI Vereniging Het Kabinet houdt qua autofiscaliteit in 2015 vast aan eerder gemaakte afspraken en doet verder niets extra om de sector op de één of andere manier te stimuleren. Met… Lees verder →

  • EP stemt voor compromis CO2-uitstoot lichte bedrijfswagens

    Het verlagen van de norm voor CO2-uitstoot van nieuwe lichte bedrijfswagens (LCV) door de Europese Unie én de introductie van een meer betrouwbare methode voor het bepalen van CO2-uitstoot is een stap dichterbij. Dat meldt RAI Vereniging. Het Europees Parlement (EP) stemde onlangs in zeer… Lees verder →

  • Vergunningsgrens wegvervoer blijft op 500 kilogram

    De vergunningsgrens voor het vervoeren van goederen van derden lijkt niet te worden verlaagd naar nul kilogram. De huidige vergunningsgrens van de Wet wegvervoer goederen (WWG), van 500 kilogram, blijft gehandhaafd. Dat meldt EVO op haar website. In het Sociaal Akkoord stond eerder nog het… Lees verder →